Emballage
- Kvadratisk og praktisk eller en loyalitetsskabende oplevelse
Emballage er et uundværligt element for bl.a. webshops, når de købte varer skal sendes ud til kunderne.
Er emballage ikke ”bare” emballage?
Både ja og nej. Der kan være flere måder at se og prioritere emballage på.
Der er for eksempel det økonomiske perspektiv, hvor emballage ses som et nødvendigt element i forhold til transporten. Her er der fokus på at købe en passende kasse til den bedst mulige pris, som varen puttes i, hvorefter ordresedlen vedlægges, kassen lukkes og der påsættes en label. Der kan være en sund økonomisk overvejelse i at prioritere denne version, hvis målgruppen er meget prisfokuseret.
Faktisk kan emballage også være en måde at differentiere sig på, hvis man kan gøre lidt ekstra ud af det.
Inden vi kommer nærmere ind på det, så lad os se på, hvor meget vi i Danmark shopper for på nettet.
Ifølge Nets’ e-handelsrapport havde danskerne i 2020 handlet online for 97,5 mia. kr., hvoraf fysiske varer udgjorde hele 59 mia. kr.
Hvert år bliver der sendt millioner af pakker rundt i Danmark, der alle er indpakket i en eller anden type af emballage. Derfor giver det også rigtig god mening at tænke i differentieringsmuligheder. De to muligheder, som vi vil kigge nærmere på i denne artikel, er et fokus på bæredygtighed og unboxing experience – de er nemlig meget oppe i tiden netop nu.
Bæredygtighed i førersædet
At tage ansvar, når det kommer til de aftryk, som vi sætter på naturen, er noget, som vi alle må forholde os til i en eller anden grad.
Hos E-Synergi er vi opmærksomme på at have de grønne briller på i vores arbejde. Vi prioriterer at sætte ind, hvor vi kan gøre en forskel for miljøet. Derfor anvender vi som udgangspunkt altid FSC-certificerede genanvendelige kasser som emballage og Greenline genbrugspapir til fyld, medmindre vores kunder specifikt ønsker noget andet. Dog oplever vi også, at langt de fleste af vores kunder er interesserede i anvendelse af bæredygtig emballage.
Unboxing experience – hvad er det egentlig for noget?
At skabe en unik oplevelse for kunden, når pakken åbnes, er noget der for alvor hitter. I takt med de mange hjemmeleverancer, er et fokus på at skabe en lækker oplevelse for kunden blevet en måde at kunne differentiere sig på i et marked med mange konkurrenter.
Hos E-Synergi går vi meget op i at imødekomme vores kunders ønsker til emballage og bakker op om interessen i den unikke oplevelse. Derfor er der mulighed for at skræddersy indpakningen til præcis den måde, som vores kunder ønsker, at deres kunder skal opleve at åbne pakken.
– Om der skal ilægges et håndskrevet kort, om varen skal indpakkes i silkepapir med stickers, eller om varen skal indpakkes i logopapir – måske skal der endda et bolsje i hver pakke – så kan dine pakker tilpasses til netop den unboxing experience, som du ønsker at give dine kunder. Det behøver faktisk ikke at være dyrt at skabe en unik pakke.
Bæredygtighed og unboxing experience samlet i én kasse
WORON er en undertøjsvirksomhed, der både gør brug af unboxing experience og tænker bæredygtigt hele vejen igennem deres forretning.
Arina Woron, der er kreativ direktør og medstifter af WORON, fortæller lidt om, hvordan de sammenkobler bæredygtighed og unboxing experience i deres forretning.
”Vi sælger bæredygtigt undertøj. Så for det første skal det bæredygtige element også gå igennem i al emballagen. Den anden ting er, at det er undertøj, og det er ofte undertøj, som kvinder køber til sig selv som en gave. Selvom vi også tænker bæredygtighed i materialerne, som vi bruger til emballagen, så skal det også være noget, som giver en luksusfølelse. Her bliver den her unboxing experience også helt vildt vigtig,” - fortæller Arina.
Hun fortæller samtidig, hvad de bl.a. gør af ekstra tiltag for deres kunder for at skabe den unikke oplevelse.
”Vi giver en vasketøjspose med, som er lavet af økologisk bomuld - i den bedste kvalitet, som man kan få. Så er den også med til, at vi kan introducere kunden til, at de kan bringe bæredygtighed ind i deres hverdag, nu hvor de har købt undertøjet hos os. Vi opfordrer dem til at vaske undertøjet på de rigtige grader og netop også skåne undertøjet, samt at de kan give undertøjet længere levetid ved at bruge vaskeposen. Det er et af de elementer, vi gør. Så er der den praktiske del - alt det papir og de æsker vi bruger er FSC-certificerede og ubehandlede, så der er ikke noget blegemiddel i,” – fortsætter Arina.
Arina nævner også, at undertøjet indpakkes i silkepapir, der er med til at give følelsen af, at det er en gave, som kunden åbner. Men det fine silkepapir har ikke kun en visuel effekt men er også meget praktisk.
”Silkepapiret har også en praktisk funktion, så der ikke kommer støv ind på undertøjet under transporten. Silkepapiret kan også være med til at trække en lille bitte smule fugt, hvis der skulle være noget af det, så det ikke ender i selve undertøjet,” – fortæller Arina.
Det er tydeligt, at der kræses for detaljerne hos WORON, og der er intet overladt til tilfældighederne. De anvender især ét element, som nok topper, når det kommer til kreativitet – og det er deres infokort.
”I hver æske lægger vi også et infokort. Infokortet har den praktiske funktion i at informere om, hvad det er du som kunde har fået, hvem WORON er, og hvordan du skal behandle produktet. Når man har læst sådan et kort, smider man det ofte bare ud, så derfor har vi taget skridtet videre. Vi har fået lavet kortet af genanvendte bomuldsrester fra tekstilindustrien, og de bliver håndlavet. Så har vi fået lagt bittesmå blomsterfrø i fra vilde blomster. Når man så har læst al informationen, kan man, i stedet for at smide kortet ud, enten smide det i naturen, og så vil der inden for 4-5 uger begynde at spire små vilde blomster. Men det vi selvfølgelig opfordrer til, det er, at folk planter det i sin egen have. Det er så hele idéen om bæredygtighed, og hvordan du kan ændre de små ting i dit liv,” - fortæller Arina.
Dog er det ikke billigt at få produceret infokortet, men det er omkostningerne værd.
”Det er en ret omkostningsfuld proces, og jeg tror, at der er mange, der vælger det fra, hvor vi tænker, at det for os giver mening at give denne oplevelse hele vejen igennem,” – afslutter Arina.
Programmet til det næste E-treat tager form
Det glæder os, at vi nu kan fortælle dig, at Mads Rasmussen, der er visuel konsulent i virksomheden Madsfr, vil være den anden oplægsholder på vores kommende E-Treat event.
Mads vil give os indsigt i vigtigheden af, at en virksomhed har en visuel identitet. Han vil også inddrage kendte virksomhedscases og til sidst runde af med en sjov quiz.
- Virksomhedens visuelle røde tråd
- Historien bag virksomheden
- Virksomhedsnavnet - alting starter med et godt navn
- Logoet kan være rettesnoren for resten af den visuelle identitet
- Vigtigheden af at vælge de rette typografier, farver, grafiske elementer og evt. små finurligheder
- Inddragelse af kendte virksomhedscases
- Quiz – Hvor godt kender du egentlig de store virksomheder?
Som vi afslørede i et tidligere nyhedsbrev, vil Niels Preysz fra virksomheden NO ZEBRA også komme og holde et spændende oplæg denne eftermiddag. Niels vil fortælle os om vigtigheden af konverteringsoptimering og e-handel i organisationen.
Vi glæder os og satser stærkt på, at vi kan afholde det næste E-Treat i sensommeren. Så snart datoen er fastlagt, vil vi informere dig i et nyhedsbrev, og mere information vil også kunne findes på vores hjemmeside.
Kunne du godt tænke dig at vide lidt mere om E-Treat, kan du læse om vores første event, der blev afholde i august sidste år.