Startskuddet på e-treat var en succes
Med missionen om at skabe synergier inden for e-handel, lancerede vi den 28. august vores første E-Treat i de smukke omgivelser på Bogø.
E-Treat er en ny serie af events, hvor vi bringer vidensdeling om e-handel i græs- og vandkantshøjde.
Eventen var en succes, og vi bød 45 deltagere velkommen fra både nær og fjern til en dag, hvor både e-handel, marketing og SEO var på agendaen.
Dagens hovedtaler var Morten Sørensen, stifter af ISH Spirits. Du kender ham sikkert fra tv-serien Løvens Hule på DR1 fra 2019, hvor han præsenterede sin virksomhed med populære alkoholfrie alternativer til gin og rom. Morten fortalte om sin vilde rejse fra idéen tilbage i november 2017, da han tog udfordringen op om 100 dage uden alkohol - til interessen og lanceringen af produkterne i blandt andet Sverige, Holland og Norge. Morten har på sin vilde iværksætterrejse også allerede modtaget vindende priser fra både International Food Contest og Scale-Up Denmark.
Morten var mødt op til E-Treat sammen med sin adm. direktør Søren Kirketerp. Vi har spurgt Morten om, hvad det gav dem som virksomhed at deltage på det første E-Treat:
”Vi var glade for at være en del af det første E-Treat event, da E-Synergi er en af vores tætte samarbejdspartnere. Derudover mødte vi en del andre personer fra e-handelsbranchen, og man må sige, at E-Treat er en oplagt mulighed for at møde andre, som man kan skabe forretning med. Det var alt i alt en spændende dag, for vidensdeling er afgørende for den fremdrift, vi skaber.”
En lokal virksomhed, som deltog på E-Treat var Økoladen, som producerer kvalitetschokolade og blandt andet er leverandør til de store detailkæder i Danmark. Direktør Jan Elmelund fortalte om sine erfaringer med krydssalg og samarbejde.
Dagen bød også på faglige temaer fra blandt andre Esben Bock, der præsenterede en guide til at komme i gang med teknisk SEO.
Derudover havde vi også besøg af FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel. Carsten Rose Lundberg, der er digital udviklingschef hos FDIH, fortalte om GDPR og gav os et forenklet overblik over, hvordan man som e-handler skal forholde sig til lovgivningen. ”Det handler helt konkret om at putte komplekse ting i en bageopskrift, der gør det nemt at forstå for e-handleren,” – siger Carsten Rose Lundberg.
Emnet blev mødt med stor interesse og ledte til en masse spørgsmål fra deltagerne, da det er et område, vi alle som erhvervsdrivende skal forholde os til.
Carsten havde også et andet vigtigt og højaktuelt tema på dagsordenen, nemlig kundeservice som konkurrenceparameter. Som Carsten nævnte er kundeservice jo ikke noget nyt, men det er efterhånden blevet et vigtigt parameter, når man skal differentiere sig fra konkurrenterne. Det er blevet endnu sværere udelukkende at konkurrere på pris, da de helt store e-handlere har en stordriftsfordel og dermed vil kunne udkonkurrere de mindre virksomheder hurtigt. Kundeservice er et vigtigt parameter, da flere og flere forbrugere tillægger god service stor værdi - og det handler om at skabe værdi for sine kunder. ”Kundeservice er et vigtigt parameter. Det er vigtigt at kende sine kunder, lytte til sine kunder og ville sine kunder. God kundeservice er både markedsføring, salg og loyalitetsskabende,” – fortæller Carsten Rose Lundberg.
Dagen blev rundet af med netværk og fredagsbar, hvor ISH Spirits stod for at shake lækre cocktails, og Økoladen bød på smagfuld lokal chokolade.
”Der var god stemning på E-Treat, og der var en virkelig stor spørgelyst. Deltagerne tog også fat i mig efterfølgende, da vi stod i netværksgrupper henover drinksene fra ISH Spirits og chokoladen fra Økoladen,” – fortæller Carsten Rose Lundberg.
Muligheden for vidensdeling via et netværksarrangement som E-Treat er en af de afgørende årsager til, at FDIH er partner på E-Treat. ”Det er vigtigt for FDIH at have fingeren på pulsen på den digitale handel og være tæt på vores medlemmer - når vi bakker op om E-Treat opfylder vi begge disse behov, så det giver i den grad mening. Hele E-Treats udgangspunkt med at samle, netværke og facilitere vidensdeling, er helt i tråd med det FDIH står og ikke mindst kæmper for,” – udtaler direktør for FDIH, Niels Ralund.
Efter udrulningen af det første E-Treat event, er der kommet en ny partner til. Erhvervshus Sjælland vil fremover være med til at bakke op om konceptet, fordi vidensdeling og netværksskabelse inden for e-handelsområdet er virkelig vigtigt: ”Idéen bag E-Treat er god, fordi der er mangel på viden. Det netværk og den erfaringsudveksling, der kan skabes mellem konkollegaer på E-Treat, den kan være utrolig værdifuld. Lige så vel som at du går ud og søger inspiration, så er det her i virkeligheden samme tilgang – at få viden og relevant indhold, få nogle kontakter, forbedre dig selv og lære af andre. Det er i virkeligheden essensen af E-Treat,” – mener direktør for Erhvervshus Sjælland, Mads Váczy Kragh.
Det er et faktum, at e-handel er fremtiden, og især det seneste halve år er tallene for e-handel steget markant. ”Corona har medført en betydningsfuld stigning i antallet af virksomheder, der beskæftiger sig med e-handel. Forbrugerne handler mere på nettet, og det er virkelig blevet forstærket under coronakrisen,” – fortæller Mads Váczy Kragh.
Hos E-Synergi arbejder vi derfor på at være med til at skabe de bedste rammer for vidensdeling om e-handel og muligheden for at skabe samt udvikle netværk i branchen.
Direktør for E-Synergi, Dan Holck-Hansen, lever stadigvæk på sin begejstring fra denne eftermiddag:
”Vi havde et fantastisk startskud på E-Treat. Der deltog mange engagerede e-handlere på vores første event – og flere af dem kunne tage hjem med helt konkrete resultater, da de fik skabt nye samarbejder. Vi forsøgte at skabe nogle gode og anderledes rammer for et e-handelsevent ved at trække deltagerne herud til de smukke omgivelser på Bogø, og det synes jeg, at vi lykkedes meget godt med.”
Vi glæder os til det næste E-Treat event, som vi planlægger at afholde til foråret - igen med flere spændende emner på dagsordenen.
Databehandleraftale og persondatapolitik
På vores første E-Treat event den 28. august havde vi besøg af Carsten Rose Lundberg fra FDIH, der holdt et oplæg om cookieregler og GDPR målrettet e-handelsvirksomheder.
Hos E-Synergi mener vi, at det er vigtigt at oplyse vores kunder og samarbejdspartnere om, hvordan vi behandler persondata.
Nedenfor har vi linket til E-Synergi A/S’ databehandleraftale og persondatapolitik. Vi har været i kontakt med FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel i forbindelse med udarbejdelse af databehandleraftalen og persondatapolitikken.